Monday, March 14, 2011

Cara-Cara Download Movie

Assalamualaikum..

Kali ni aku nak buat tutorial sikit. Orang cakap, Ilmu yang ada tak elok simpan sorang-sorang. So, hari ni aku nak kongsi sikit apa yang aku tau kat entri ni. Maybe ada yang dah tau pon pasal tutorial yang aku nak ajar ni, so tak kisah la kan. Aku nak bagi tau kat sapa-sapa yang tak tau.

Bukan apa sangat pon, aku nak ajar cara download movie je pon. Yela, kadang-kadang aku tengok macam membazir je internet laju-laju tapi tak manfaatkan sebaiknya. Sebab tu aku nak ajar cara download ni. Bukan susah pon. Buat plak internet korang laju, lagi la mudah. Sejam ke dua jam da leh satel download satu movie.

Macam aku yang pakai uniFi ni, tahap download die memang power la. setakat 500 – 600kb/s tu da biasa dah. Tu bagi aku da cukup laju. Kadang-kadang tu aku download satu movie, setengah jam je da siap.

Ok,bebel panjang-panjang pown tak guna. So, kalo nak download movie dengan mudah dan cepat leh follow instruction kat bawah ni.

****************************
Step 1
Install BitComet dulu. Benda ni yang akan jadi guideline untuk korang start download. Kalo tak de, korang leh download kat link bawah ni

Step 2
Da siap install, akan keluar gambar macam ni



Step 3
Lepas tu, pergi kat “google search” dan taip movie yang korang nak download. Contoh :- “The Mechanic torrent kickass”. Kalau dah keluar kat google tu, biasanya amik yang paling atas sekali. Kalo tak de, cari yang kat bawah die ada tulis www.kickasstorrents.com/search



Step 4
Lepas keluar gambar ni, korang leh pilih nak download yang mana satu. Aku selalu pilih yang ramai orang dah download sebab conform kualiti gambar movie tu cantik. So, ikut korang la. Agak-agak nak gambar yang clear dan lebih sharp, leh pilih size movie yang lebih besar. Pada aku yang 700 MB ke 800 MB da ok da. Gambar lawa je. Klik kat “download torrent file”. Nanti die auto download file tu.


Step 5
Double click fail yang dah didownload tu dan automatik akan keluar gambar macam ni kat PC/laptop korang. Klik je “download now”



Step 6
Lepas da klik “download now”, conferm keluar gamba macam kat bawah ni. Maksudnya movie korang tu tengah di download. So tunggu la sampai habis. Macam yang aku cakap, depend kelajuan internet. Makin laju internet, makin cepat movie korang siap di download!



Satel! easy rite?

****************************

Sebenarnya ada banyak cara nak download dan ni salah satu cara yang simple dan cepat. Aku tunjuk cara ni sebab aku biasa download pakai cara ni. Kalo korang ade tau cara lain, ikut korang la. Oraite?

Selamat mencuba! Peace! :)

2 comments:

  1. x fhm la dkt step 4 tuh..

    ReplyDelete
  2. sampai step 4 tak jadi apa pon. dia tak keluar kat laptop pon :(

    ReplyDelete